MY FOLLOWERS

Monday, May 27, 2013

ZIKIR SEBELUM TIDUR


Zikir Sebelum Tidur   

 

Kadangkala, Allah SWT memberikan kita penyakit atau kesusahan dalam hidup supaya kita benar-benar mengingatiNya dan kembali kepadaNya. 

Berzikir adalah salah satu daripada cara membenteng diri daripada gangguan-gangguan seumpama itu. Zikir yang dianjurkan ialah Lailahaillallah (Tiada Tuhan selain Allah). 

Wahai kawan-kawan, ia perlu diamalkan selalu dan secara berterusan terutama sebelum tidur. Ini kerana apabila tidur dalam keadaan zikir, roh kita akan turut berzikir dan apabila kita bangun daripada tidur, perkara pertama yang kita ingat adalah 'Lailahaillallah'.

Berzikir bukan sahaja selepas solat, malah perlu diamalkan sentiasa di dalam hati kita sama ada ketika menjalankan aktiviti seharian bekerja, memandu dan sebagainya. Oleh sebab itu, Allah SWT amat sayangkan ahli zikir kerana mereka sentiasa ingat pada Allah SWT. Apabila kita ingat pada Allah SWT, mustahil Dia tidak ingat pada kita. 

Dalam pada itu, manusia hanya akan mengingati Allah SWT apabila menghadapi saat-saat susah dan sakit dan sebaliknya begitu mudah melupakanNya bila mana senang dan sihat. Perkara ini tidak sepatutnya berlaku kerana mengingati Allah SWT perlu sentiasa disuburkan dan dipertingkatkan dari semasa ke semasa. 

Ingatlah kawan-kawan, Allah SWT memberikan kita penyakit atau kesusahan dalam hidup supaya kita benar-benar mengingatiNya dan kembali kepadaNya. 

Kadangkala, sesetengah orang sakit disebabkan dosa mereka yang lalu. Allah SWT menjadikan mereka sakit supaya insaf dan sedar. Apabila kita sakit, timbul penyesalan dan keinsafan pada diri menyebabkan kita akan ingat pada Allah SWT. 

p/s: Amalkan zikir sentiasa sebelum tidur dan setiap waktu mahupun setiap detik...  


No comments:

Post a Comment