MY FOLLOWERS

Sunday, May 26, 2013

WAHAI PELAJAR, KEJAR MASAMU


 

Wahai Pelajar, Kejar Masamu. 

Disiplin Masa  

Sebagai seorang pelajar mesti mengatur masa dengan baik agar matlamatnya tercapai seperti yang dikehendaki. Jika tidak masa akan berlalu begitu sahaja tanpa manfaat. Kegagalan mengatur masa akan menyebabkan kegagalan dalam pelajaran. 


Namun, setelah mengatur masa tersebut, maka perlulah disiplin untuk melaksanakannya. Jangan hanya mengatur masa tetapi tidak melaksanakannya, itu juga jalan kegagalan! 


Maksimunkan Masa 


Seorang pelajar mesti pandai merancang aktivitinya mengikut keutamaan. Urusan yang paling penting mesti diutamakan daripada yang kurang penting. Dan yang kurang penting jangan sampai melalaikan urusan yang penting. 


24 jam yang dianugerahkan kepada manusia  mesti diisi dengan pengisian yang bermanfaat. Apa pengisiannya? Ayuh kita lihat enam tip pengisian yang bermanfaat.


1. Membaca 


Wahai kawan-kawan, anda harus memperuntukkan 5 jam sehari untuk membaca. Seorang pelajar perlu banyak membaca bagi perkembangan minda. Sebaik-baik waktu membaca ialah sebelum Subuh dan sebelum Maghrib. 


2.  Ibadah 


Bina hubungan baik dengan Allah s.w.t. Kebersihan hati dapat menjernihkan minda dan menguatkan hafalan. Biasakan diri bangun malam untuk bertahajud kerana ia amalan ulama terdahulu. 


3. Riadah


Berikan hak pada tubuh dengan sedikit regangan melalui riadah. Otak yang cerdas datang daripada badan yang cergas. Paling tidak, melakukan push-up atau mengangkat beban di dalam bilik. Masa yang terbaik untuk beriadah adalah selepas Subuh dan selepas Asar. 


4. Bergaul 


Pergaulan dengan manusia akan melatih anda berkomunikasi. Pastikan pergaulan itu mampu meransang minda anda dengan aktiviti dan perbincangan yang bermanfaat. 


5. Cakna


Pelajar mesti peka dengan perkembangan politik, ekonomi dan sosial di sekitarnya. Kepekaan ialah agen  peningkatan pengetahuan. Melalui membaca akhbar dan menonton berita anda mampu mengisi aktiviti itu. 


6.Berhibur


Ambil sedikit masa untuk memberi kerehatan pada jiwa. Pandai-pandailah memilih hiburan yang tidak menyalahi syariat seperti kerehatan dan kembali bersemangat untuk melakukan aktiviti seterusnya. Nmaun jangan terlalu kerap agar ia tidak melalaikan.   




No comments:

Post a Comment