MY FOLLOWERS

Thursday, May 23, 2013

TIPS GEMBIRA SEPANJANG HARI



 Tips Gembira Sepanjang Hari 

Bagaimanakah perasaan anda pada setiap hari? Sentiasa gembira atau kadang-kadang terasa amat sedih? atau tiada perasaan sedih mahupun gembira? pelik tapi segelintir manusia mengalami perasaan tersebut. Ingin tahu bagaimana diri anda boleh gembira sepanjang hari.  

Jom sama-sama kita amalkan tips yang bermanfaat ini.
 

1- Senyum 


Pada waktu pagi anda mestilah senyum tanda gembira supaya muka anda sentiasa ceria dan perasaan anda berasa sangat gembira. Mengapa perlu masam setiap detik. Duhai kawan-kawan senyum itu ibadah, "Tersenyum ketika bertemu saudaramu adalah ibadah."( Hadis Riwayat Tirmizi, Ibn Hibban dan Baihaqi) 

2- Mulakan dengan Bismillah


Mulakan pagi hari dengan Bismillah yang bermaksud "Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang." Lafaz Bismillah ini dapat menjauhkan kita daripada bisikan syaitan dan was-was 


3- Bersyukur


Ucaplah Alhamdulillah tanda syukur kepada Allah SWT. Kita mestilah bersyukur kerana masih diberi nafas pada pagi ini dengan dapat melihat sinaran matahari dan menghirup udara segar kurniaan Allah. Bersyukurlah kerana kita masih diberi peluang dan kesempatan untuk melakukan dan menjadi yang terbaik dan lebih baik daripada semalam.  


4- Tekad bermotivasi 


Motivasi harus dijaga, dan sekiranya tidak dipelihara ia akan menjadikan kita tidak bersemangat untuk mencapai apa yang diimpikan. Sebaiknya lihat kembali nota-nota kecil yang ditampal di dinding apa matlamat dan tujuan hidup kita supaya kita sentiasa bermotivasi dalam mengejar sesuatu kejayaan dan impian selama ini


5- Maafkan orang lain


Sebelum dan selepas bangun daripada tidur, maafkan insan di sekeliling kita. Memaafkan dapat menghilangkan segala kerunsingan dan keresahan hidup. Hati juga akan menjadi tenang dan tenteram apabila kita memaafkan insan lain.  



 p/s : semoga bermanfaat dan gembira sepanjang hari!




No comments:

Post a Comment