MY FOLLOWERS

Thursday, May 30, 2013

ELAK 5 IDENTITI NEGATIF


 

Assalamualaikum kawan-kawan sekalian,

Harapan saya, kawan-kawan dan para pembaca semua sihat belaka dan dapat menjalani ibadah seharian dengan ikhlas dan sentiasa memperoleh keberkatan daripada Yang Maha Esa. Amin.

Baiklah, dalam blog saya pada kali ini, saya nak garapkan isu tentang mencari identiti. Bagaimana nak mencari identiti? Setelah difikirkan seharian, perkara pertama dalam mencari identiti adalah mengatasi sikap negatif yang ada.

Disini saya nak terangkan dan kongsi bersama kalian beberapa perkara sikap negatif dan cara untuk mengatasinya. Jom kita baca!

1. Takut kritikan

Kebiasaannya perasaan takut ini timbul dan tergambar daripada perasaan atau imaginasi. Manusia dan imaginasi tidak dapat dipisahkan. Namun perasaan takut ini datang apabila kita berimaginasi mengenai perkara-perkara buruk yang orang lain akan lakukan atau katakan tentang diri kita. Sikap dan prasangka buruk terhadap orang lain itu sangat berbahaya kepada diri kita. 

Nasihat saya: Jangan berasa malu, segan dan takut untuk bertindak. Yakin dengan diri. Kehidupan adalah medan ujian. Kita akan menjadi lebih baik dengan menghadapi lebih banyak cabaran. Apa-apa yang kawan-kawan lakukan jangan takut dengan realiti!
   
2.  Malu tidak bertempat

Perasaan malu timbul disebabkan kurang mempercayai diri sendiri. Mungkin ia wujud disebabkan cara seseorang itu dibesarkan dan pergaulannya dengan orang sekeliling. Kadang kala ibu bapa dan rakan-rakan terlalu kerap mengkritik dan merendah-rendahkan kekurangan kita. Sikap sebegini sebenarnya menanamkan benih-benih malu tidak bertempat dalam diri. 

Nasihat saya: Hidup ini satu pilihan. Pilihan yang terbaik apabila kita tahu siapa kita. Ke mana arah tujuan kita dan apa pegangan kita. Jika kita kenal diri kita maka kita akan tahu apa yang kita akan lakukan. Kita kena berani hadapi sesuatu cabaran.  

3. Keras hati 

Sekiranya kita rajin bermuhasabah, kita akan dapati banyak kelemahan  yang wujud dalam diri. Antara kelemahan yang ingin saya sentuhkan ialah keras hati. Apabila dinasihati mereka tidak mahu mendengar. Mereka bertindak tanpa mengambil kira pendapat orang lain. Walaupun tindakan itu salah dan kata orang lain itu betul, mereka tetap mempertahankannya. Sebab apa? sebab ego yang membuatkan mereka keras hati. 

Nasihat saya: Terimalah teguran nasihat dan teguran. Orang yang bijak akan belajar daripada pengalaman dan kesilapan orang lain. Tujuannya apa? Tujuannya agar tidak membuang masa unuk melakukan kesalahan yang sama. Jika ingin dihormati, belajar menghormati orang lain. 

4. Malas

Ini sikap kritikal. Malas bagaikan kanser yang cepat merebak dan merosakkan sistem badan yang lain. Untuk menghapuskannya hanya melalui kemoterapi ataupun pembedahan. Begitu juga malas, ia boleh melumpuhkan segala potensi diri dan kebijaksanaan jika kita tidak membuangnya. 

Nasihat saya: Jangan jadi pemalas! 

5. Takut gagal 

Siapa yang ingin gagal? Mereka itulah orang yang mahukan kejayaan tetapi berasa takut untuk membawa kejayaan itu dalam menghadapi kehidupan seterusnya. Begini maksudnya, setelah lulus dengan cemerlang di sekolah ataupun universiti, maka mestilah kita meneruskan kecemerlangan dalam kerjaya. Jika kita takut membawa kejayaan itu dengan tidak berani mencuba dan menghadapi risiko, sebenarnya kita takut kepada kejayaan dan berkeinginan untuk gagal. 

Nasihat saya: Tiada apa-apa yang boleh menghalang seseorang yang mempunyai keinginan untuk berjaya. Setiap rintangan itu umpama selangkah kita mencapai kejayaan. Ia akan mempercepatkan lagi seseorang untuk mencapai kejayaan. 

Bagitulah srba sedikit yang dapat saya kongsikan pada hari ini. Moga dapat bertemu lagi pada masa lain untuk berkongsi manfaat bersama. Ayuh, kita berazam untuk mengamalkannya! Jadikan diri kita sebagai manusia terpilih untuk beramal dengan ilmu yang kita ada. 

Wallahuaklam

2 comments:

  1. Assalamualaikum...

    Ilmu yang sangat bermanfaat...

    ReplyDelete
  2. aSSAlam.. thanks for sharing.. banyak membantu :)

    ReplyDelete