MY FOLLOWERS

Friday, May 24, 2013

PERASAAN BILA KENA MARAH



Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang... 

Pada hari ini, saya ingin membincangkan satu topik yang menjadi kebiasaan dalam kehidupan setiap orang, iaitu dimarahi. Apa perasaan anda ketika itu dan bagaimana anda mengatasi atau mengawal situasi sedemikian? haha.. tepuk dada, tanyalah diri... 

Jujur dari hati, saya memang tak suka dimarahi. Sangat-sangat tak suka apatah lagi apabila perkara yang salah itu bukan saya yang buat, akan tetapi tetap dimarahi.  Bagi saya itulah lumrah kehidupan. Perasaan saya cukup sedih apabila kena marah, seolah-olah dunia ni gelap seketika, terasa macam dihentam-hentam. Memang dah adat, kalau dah salah, mesti kena betul, kena tegur dan kena marah. 

Tapi cuba renungkan seketika, kenapa kita kena marah? salah kita kan, cuma nak mengaku salah, masing-masing tak nak mengaku dan terus dengan keangkuhan dan keegoan yang merajai diri sendiri. 

Bagaimana kita nak menghadapi situasi ini? Terima dengan seadanya, redha dengan  apa yang berlaku. Mungkin ada hikmahnya. Manusia jika tidak ditegur, dia tetap berada dalam takuk yang lama. Sekurang-kurangnya, apabila dimarahi kita tahu di mana kesilapan kita dalam membuat sesuatu pekerjaan. Di samping kita juga mengambil serius dengan apa yang berlaku dan membaiki kesilapan tersebut. 

Tetapi, kenapa kita tetap tak boleh terima kalau dah kena marah? hahaha... Ubahlah persepsi diri sendiri, supaya kita terus maju dan mendapat kejayaan yang diimpikan. Anggaplah ini adalah liku-liku kehidupan dalam mencapai kecemerlangan yang diimpikan. Maafkan diri sendiri dan meminta maaf dengan orang yang tengah beremosi dengan kita tu. 

Reaksi yang perlu dielakkan ketika kena marah adalah marah balik atau berlawan mulut dengan orang tersebut. Jikalau orang tersebut ibubapa kita? Guru-guru kita? Pensyarah kita? Boss kita? Bagaimana kawan-kawan? Usah sekali-kali kita berlawan mulut dengan orang yang lebih tua pada kita bahkan mereka semua lah yang akan membimbing kita, mendoakan kita, mendidik kita hingga berjaya. Hati kena ikhlas menerima teguran daripada mereka. 

Usah sekali-kali menyimpan perasaan dendam pada mereka. Bahkan doakan mereka supaya lembut hati dan sentiasa memahami diri kita - perkara yang betul dan baik je lah. 

Selain itu, tenangkan hati anda dengan membaca al-Quran, berzikir dan muhasabah kembali dengan peristiwa tersebut. Nak lebih sedap, mesti korang semua tidur je lebih baik kan. Ambillah pengajaran dengan apa yang berlaku. Jika difikirkan kembali, sebenarnya orang yang marah kat kita, mereka sayangkan kita tau, mereka nak lindung kita, mereka nak jaga kita sebaiknya,  sebab tu lah mereka marah kita. hehehe. Contoh macam ayah marah anaknya, sebab tak siapkan kerja sekolah, ayah sayangkan anak itu supaya anak itu jadi rajin dan pandai sehinggalah menjadi orang yang berjaya dan berguna pada masyarakat, negara dan agama. 

Aduh, banyak pulak saya berceloteh di sini, hehe... moga kalian mendapat input dan informasi yang berguna pada kali ini. Jumpa lagi. 
Assalamualaikum.wbt. 

No comments:

Post a Comment